Kędzierzyn-Koźle-Kanał Gliwicki

Kędzierzyn-Koźle-Kanał Gliwicki

Pozostałości po dawnej śluzie na zabytkowym kanale Kłodnickim. Wieść gminna przypisuje budowę kanału Kłodnickiego Fryderykowi Wielkiemu Faktycznie pierwsza udokumentowana przesłanka budowy kanału pochodzi z roku 1788 od sprawującego urząd ministra Śląska, hrabiego von Hoyma. Włączenie produktów górnośląskich kopalń i hut do obiegu komunikacyjnego rozwinęłoby przemysł i handel, a przede wszystkim pozwoliło zaopatrywać w tani opał Marchię [Brandenburską], a zwłaszcza miasta-siedziby monarsze Berlin i Poczdam. Temu miał służyć kanał poprowadzony od Odry aż do okręgu przemysłowego. Kanał zbudowano w latach 1792-1822. Prace przeciągały się przez zagrożenie wojną, brak środków pieniężnych i powódź. Koszty powstania kanału wyniosły ogółem 800 000 talarów Rzeszy.W pierwszych dziesięcioleciach barki holowano wyłącznie ręcznie. Podczas rozkwitu kanału w około roku 1850 w jednostkowych przypadkach zaprzęgano konie. Podczas szybkiego wzrostu przewozu po 1900 roku hol konny stał się regułą. W roku 1917 w sytuacji braku koni i ludzi po raz pierwszy wprowadzono na kanale holowniki, które wkrótce upowszechniły się na kanale (lata 1919-1922). Kanał nie nadaje się zbytnio do ruchu holowników. Podczas gdy holowanie barki na odcinku Gliwice-Koźle z wykorzystaniem koni zajmuje z reguły 11/2 do 11/3 dnia, w przypadku holownika parowego (3-4 doczepione barki) podróż przedłuża się o 1 - 2 dni ze względu na przedłużone postoje na śluzach. Holowanie przy użyciu holowników przyczynia się do zwiększenia uszkodzeń kanału. Przy wąskim profilu szczególnie narażone są brzegi znajdujące się bezpośrednio przy dolnych głowach śluz.

dodane na fotoforum:

roma55

roma55 2016-05-23

Piękny kadr z ciekawym opisem :)

ewusia

ewusia 2016-05-26

Ładny widok w zieleni i ciekawe informacje,
które nam przekazałeś na temat kanału.

(komentarze wyłączone)