zwiedzamy mazury

zwiedzamy mazury

Amerykańska barka desantowa typu LCM Mk III dla przewozu sprzętu zmechanizowanego [ Landing Craft Mechanized ] zaprojektowana przez Higgins Andrews z Louisiany. Uzbrojona w 2 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, osiągała prędkość około 16 km/godz. Zabierała pojazdy lub 36 żołnierzy. Zbudowano ich około 8 tys. sztuk. Brały udział w lądowaniu aliantów w Afryce Północnej, we Włoszech oraz na plażach Normandii. Po zakończeniu wojny barka pozostała w Belgii.
Zakupiona przez Ministerstwo Komunikacji w 1947 roku z t.z.w. demobilu oprócz niej Polska zakupiła 28 sztuk tego typu barek. Do kraju przypłynęły w ładowniach statków do Gdańska. W 1948 roku Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie wówczas koło Gdańska przystąpiła do przebudowy na holownik. W tym celu po wyslipowaniu zdemontowano klapę dziobową, sterówkę, mechanizmy sterowe i windę klapową, wycięto wewnętrzne ściany burt i dna. Następnie wykonano nowy dziób poprzez założenie 7 wręgów i pokrycie ich blachą stalową o grubości 4 mm. Założono też 5 m2 pokładu na dziobie z blachy ryflowanej. Wykonano nową sterówkę, kabiny dziobowe i rufowe, kuchnię, sanitariaty i korytarz. Zainstalowano nową instalację elektryczną, hak holowniczy, urządzenia cumownicze, barierki, świetliki i maszty. Wyremontowano silniki. Zakres prac był olbrzymi i wyniósł około 1,5 mln. złotych. Holownik otrzymał nazwę "DZIEWINA" i przydzielony został dla Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Warszawie. W 1959 roku skierowany do Puław gdzie został podłużony oraz wymieniono mu silniki, otrzymał też wzmocnienia lodowe co pozwalało mu kruszyć lód do grubości 10 cm. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Warszawie, a od 1974 roku w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Warszawie. W międzyczasie w 1966 roku przeszedł kolejną zmianę silników głównych. Wycofany w 1995 r. przeszedł w ręce prywatne. W latach 1999/2000 został w Puławach podłużony i przebudowany na statek pasażerski otrzymał też nowe silniki. Do eksploatacji wszedł pod nazwą "DŻWINA" w firmie Żegluga Pasażerska Henryk Skoczek w Kazimierzu nad Wisła. Sprzedany w 2006 roku do Giżycka. Obecnym armatorem jest Zbigniew Kurowicki.

dodane na fotoforum:

arturo66

arturo66 2009-06-19

ladnie tu

zorka5

zorka5 2009-06-21

jeszcze jedna operacja plastyczna i będzie naprawdę ozdobą jezior giżyckich.

dodaj komentarz

kolejne >