kalawa 2009-07-29
W latach II wojny światowej w południowo-zachodniej części awanportu wybudowano stocznię statków żelbetonowych. Powstały tu dwa suche doki z pochylniami, umożliwiające budowę i wodowanie statków betonowych. Ze względów oszczędnościowych początkowo suchy dok wykonano jako wykop budowlany z głowicą ze ścianki szczelnej stalowej z żelbetonową nadbudową, wypompowując wodę podczas trwania budowy kadłuba. Roboty ziemne przy wykopach rozpoczęto w kwietniu 1942 roku. Natomiast prace przy pierwszym kadłubie rozpoczęto już w lipcu tego samego roku. Pierwszym budowanym tu statkiem był zbiornikowiec o nośności 3770 ton i wyporności 6550 ton. Kadłub wykonano metodą łupinową (przypominającą budowę orzecha). Polegała ona na tym, że na wstępie wykonywano zbrojenie z prętów stalowych, a potem nakładano płaszcz z betonu. Nad nim była warstwa pustki i następna zewnętrzna skorupa betonu. Grubość poszycia statku wynosiła 120 mm, odstęp grodzi poprzecznych wynosił 4,6m. Kadłub nie posiadał ani wręgów, ani ś...
kalawa 2009-07-30
...rób:)
virino 2009-08-03
super fotka i dokładny opis jednego z garnkowiczów ;)