Uszynienie sieci trakcyjnej

Uszynienie sieci trakcyjnej

W przypadku konieczności awaryjnego wyłączenia napięcia z sieci trakcyjnej (pożar, katastrofa), należy poprzez maszynistę (kierownika pociągu) zażądać wyłączenia napięcia przez dyżurnego elektromontera najbliższej podstacji trakcyjnej oraz założenia na przewody uszynienia ochronnego z obu stron miejsca zdarzenia. Wyłączenie napięcia powinno się odbywać również na torach sąsiednich. W przypadku zerwania i odpadnięcia przewodu sieci trakcyjnej należy również zażądać wyłączenia napięcia oraz nie wolno zbliżać się do przewodów na odległość mniejszą niż 10 metrów nawet, jeżeli przewody leżą na torach.


AWARYJNE USZYNIENIE SIECI TRAKCYJNEJ

Uszynienie sieci trakcyjnej polega na połączeniu jej z szyną toru jezdnego za pomocą drążka uszyniającego. Uszynienie ma na celu wyrównanie potencjałów siecijezdnej i powrotnej dla sprowadzenia do ziemi ładunku szczątkowego. Ponadto uszynienie sieci powoduje natychmiastowe wyłączenie napięcia, gdyby pojawiło się ono podczas prowadzenia prac.

Kolejność wykonywania uszynienia:

połączyć przewód uszynienia (drążek) ze stopką szyny toru kolejowego,
sprawdzić, czy w sieci nie ma napięcia - stykiem probierczym uszynienia dotknąć szybkim ruchem wieszaka przewodu jezdnego,
jeśli przy wykonywaniu tej próby nie pojawi się łuk elektryczny, jest to wskaźnikiem, że sieć jest wyłączona spod napięcia i uszynienie można zawiesić
uszynienie trzymać zawsze dwoma rękoma poniżej ogranicznika uchwytu.