Most nieczynnej już linii kolejowej Mysłakowice - Kamienna Gó...

Most nieczynnej już linii kolejowej Mysłakowice - Kamienna Gó...

...ra - w Kowarach zbudowany w latach 1903-1905 jest jedną z najbardziej okazałych budowli tej trasy kolejowej. Bryła mostu przedstawia most czteroprzęsłowy o sklepieniach kolistych, wsparty na trzech filarach o przekroju prostokątnym i przyczółkach osadzonych w ziemnych nasypach. Dwa przęsła środkowe służą komunikacji, a dwa skrajne przechodzą w mur oporowy nasypu. Most zbudowano ze starannie obrobionych ciosów granitowych, natomiast podniebienie sklepienia wykonano z starannie spoinowanych cegieł ceramicznych, zachowując obrzeża granitowe. Granit do budowy mostu wydobywano w kamieniołomie zlokalizowanym na zboczu Brzeźnika (555 m) przy wjeździe do Kowar od strony Jeleniej Góry. Powierzchnia zewnętrzna mostu została wyposażona w dość bogaty detal architektoniczny, co ożywia tę budowlę. Elewacja posiada wydatny gzyms podporęczowy, odcinający arkady przęseł od ażurowej, stalowej balustrady. Nad filarami umieszono nadwieszone kamienne balkoniki wsparte na trzech promienistych, masywnych wspornikach. Na ścianie czołowej, w osiach filarów, umieszono potrójne, przelotowe otwory sklepione pełnym łukiem, w rodzaju triforium, oparte na skośnych parapetach w kształcie litery V. Takie rozwiązanie poprzez powstały ażur, przydaje masywnej konstrukcji swoistej lekkości, Jednotorowy most ma długość 74,10 m, wysokość od poziomu jezdni do barier – 13,32 m, rozpiętość środkowych przęseł – 18,0 m, a wysokość w świetle 10,0 m, szerokość - 4,75 m, a wraz z balkonikami – 6,95 m. Przekrój filarów u podstawy 4,75 m x 3,2 m.
Ciekawostka: pod zachodnim przęsłem mostu kolejowego znajduje się most nad rzeką Jedlicą, której lustro obniżone jest około 1,5 m poniżej poziomu drogi. Jest to więc most dwupoziomowy.


(Opracował: Andrzej Mateusiak)