Ty23-273 Parowozownia Skierniewice

Ty23-273 Parowozownia Skierniewice

Ty23 - seria polskich parowozów towarowych, produkowanych w latach 1923 - 1934, w wielu fabrykach (także poza granicami Polski).
Przed rokiem 1939, Ty23 stanowiły podstawowy trzon parowozów towarowych w ciężkim ruchu towarowym. Od 1937 roku, seria zaczęła być zastępowana przez parowozy Ty37.
Podczas II wojny światowej, 423 sztuki Ty23 przejęły koleje niemieckie (oznaczając je serią 58), a 170 sztuki zajął ZSRR, a 5 sztuk trafiło do Rumunii (oznaczonych tam serią 150).
Po wojnie przez krótki okres czasu, 8 parowozów Ty23, służyło w kolejach czechosłowackich oznaczone serią 537.1.
Po zakończeniu II wojny światowej na polskiej kolei znajdowało się 258 lokomotyw Ty23, a po akcji rewindykacji (trwającej do 1956 roku) na stanie PKP, znajdowało się 312 jednostek tej serii. Lokomotywy Ty23 wracały na polskie szlaki, stopniowo wypierane przez nowsze konstrukcję, szczególnie przez Ty45.
Po dostawach amerykańskich parowozów Ty246 i najcięższych polskich maszyn Ty51, seria została wycofywana z głównych szlaków kolejowych.
Parowozy Ty23 ostatecznie zakończyły swoją służbę w 1979 roku, wiele z maszyn skończyło karierę na bocznicach przemysłowych.
Prezentowany egzemplarz Ty23-273 jest jedynym przedstawicielem serii przybudowanym na tor szeroki (1520mm). Wyprodukowany w 1928 roku, przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów w Warszawie (nr. fabryczny 142) na PKP pierwotnie oznaczony jako Ty23-298. Podczas II wojny światowej został zajęty przez koleje niemieckie oznaczony serią 58 2505. Do Polski maszyna powróciła w 1955 roku, w transzy rewindykacyjnej z wieloma jednostkami z bratniego NRD. Po remoncie i oznaczeniu nowym numerem taborowym Ty23-273, trafił na służbę na Górnym Śląsku w lokomotywowniach MD Ruda Chebzie i MD Gliwice. W 1972 roku Ty23-273 został przebudowany na tor szeroki (1520mm) i zabudowaniu sprzęgu automatycznego systemu rosyjskiego, trafił do MD Żurawica, do obsługi tzw. Suchego Portu Przeładunkowego Żurawica - Medyka, na styku toru szerokiego i normalnego. Ty23-273 zakończył służbę w 1980 roku w MD Żurawica i po dekadzie oczekiwania został przewieziony do tworzonego skansenu w Zduńskiej Woli Karsznicach.
W 2012 roku, parowóz został przewieziony do Skierniewic, zasilając tworzoną kolekcję przez PMSK przy Parowozowni Skierniewice.

17-VI-2017 Parowozownia Skierniewice

dodane na fotoforum: