wyjazd urlopowy 2011 - dzień 5-ty

wyjazd urlopowy 2011 - dzień 5-ty

....Stworzenie linii w tak trudnym terenie wymagało od projektantów i budowniczych niemałego wysiłku. Prace przy budowie rozpoczęto w marcu 1904r. Należało wykonać wiele nasypów, w wielu miejscach dokonać przekopów. Wybudować wiele mostów w tym ten najokazalszy, będący największym wiszącym mostem w Polsce i jedyny o konstrukcji łukowej odwróconej ! Ta stalowa, kratownicowa konstrukcja o długości 130m i wysokości nad taflą wody średnio ok. 40m. zawieszona jest na dwóch podporach z piaskowca. Wybudowano również okazały wiadukt nad szosą w Pilchowicach. Wydrążono 3 tunele- 187 metrowy pod górą Czyżyk, 154 metrowy pod wzniesieniami Dworów i najdłuższy, 320 metrowy tunel pod wschodnim zboczem Góry Zamkowej. Powstało 8 stacji kolejowych
Minęło ponad sto lat. Dzisiaj nie kursują tu już parowozy, choć niekiedy szkoda. Dzisiaj trasę Jelenia Góra – Wleń – Lwówek Śląski, obsługuje nowoczesny, klimatyzowany szynobus. Nie działają kamieniołomy, rzadko transportowany jest węgiel. Niezmienny pozostał tylko krajobraz. Linia, w dużej części znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Doliny Bobru. Niejednokrotnie dech w piersi zapiera, kiedy z okiem wagonów dostrzegamy wijący się kilkadziesiąt metrów poniżej strumień, czy drogę, gdy szynobus jedzie tuż nad brzegiem rwącej rzeki, czy przemierza most wiszący nad Jeziorem Pilchowickim.
Do dzisiaj przejażdżka Koleją Doliny Bobru jest celem wielu turystów. Jest to wszak najpiękniejszy, najbardziej malowniczy odcinek kolei w Polsce...

https://www.wlen.org.pl/atrakcje/kolej_doliny_bobru.html


naczytałam się tych recenzji..........a tymczasem jedzie 1. nowoczesny szynobus 2. trasa tak zarośnięta, że tylko gałęzie drzew "smyrają" po wagonach 3. lepiej obejrzeć ciekawe punkty trasy bez przejażdżki....