Lublin, dworzec kolejowy dla porównania w 2016 r. i 1930 r.

Lublin, dworzec kolejowy dla porównania w 2016 r. i 1930 r.

Oficjalna decyzja o budowie dworca zapadła w marcu w 1875 roku. Próbne pociągi ruszyły już w połowie sierpnia 1887 roku.
Lokalizacja budynku została uzgodniona dopiero po piętnastu latach negocjacji. Budynek został zaprojektowany przez Witolda Lanci, budowniczego Towarzystwa Kolei Nadwiślańskiej.
Przetarg na budowę stacji Lublin wygrali Frumkin, Gwozdiew oraz Żurawlew. Na budowie pracowało około 200 robotników z guberni kałuskiej pod kierownictwem inżyniera Władysława Kraczkiewicza.
Próbne pociągi ruszyły już w połowie sierpnia 1887 roku a Kolej Nadwiślańską otwarto 29 sierpnia 1887 roku.
Obecną postać otrzymał dworzec w latach 1923–1924 w wyniku gruntownej przebudowy bryły budynku i obniżenia niwelety placu o ponad jeden metr. Projekt przebudowy w „stylu dworkowym” opracował inż. Romuald Miller, naczelnik wydziału architektonicznego warszawskiej DOKP. Wówczas to budynek stracił cechy typowej carskiej stacji kolejowej a nabył cech eklektycznych.
W 1974 roku dworzec został wpisany go do rejestru zabytków województwa lubelskiego.

dodane na fotoforum:

jurekw

jurekw 2016-07-26

Budynek prezentuje się znakomicie i to zarówno na fotografii z 1930 roku, jak i tej wykonanej przez Ciebie.
Świetne fotografie.

betaww

betaww 2016-07-26

Zawsze był piękny z zewnątrz a teraz pewnie i w środku....***

bourget

bourget 2016-07-27

na szczescie z zewnatrz zmienil sie niewiele:)
...moze moja babcia jechala ta dorozka...z tego ja pamietali co niektorzy;)

dodaj komentarz

kolejne >