DOL czyli drogowe odcinki lotniskowe to był istotny element infrastruktury lotniskowej ówczesnej Polski.
Na terenie kraju wydzielono na potrzeby lotnictwa wojskowego kilka specjalnie przygotowanych do stacjonowania kluczy-eskadr odcinków , na których w czasie pierwszych godzin wojny realizowane było rozśrodkowanie głównych sił uderzeniowych i lotnictwa myśliwskiego naszego państwa, w celu uniknięcia strat w czasie pierwszego zmasowanego uderzenia przeciwnika.
Dlatego w programie szkolenia lotniczego - ale już w jednostkach bojowych, realizowano co roku szkolenie w trenowaniu startów i lądowań na autostradach.
Najczęściej odbywało się to na DOL Kliniska(blisko Szczecina)
Było to niezwykle trudne zadanie zwłaszcza dla pilotów widocznych tu samolotów MiG-21, którzy podczas zniżania ustawiali kadłub samolotu pod kątem 15-20 stopni w sytuacji , gdy wąska (30 metrów) betonowa ścieżka autostrady ukryta była tam wśród lasu.
Czyli wąska kreska.
A prędkość lądowania Mig-21 w zależności od wersji, wynosiła 270-300 km/godz.
Zaś widoczność z kabiny-wiadomo.
To był najwyższy kunszt pilotażu.
https://youtu.be/p2ohxNNAUIg
Te szkolenia były realizowane latami przez delegowanych kolejnych pilotów ze wszystkich jednostek lotnictwa bojowego i rozpoznawczego.
Z ówczesnych państw zachodnich tylko piloci szwedzcy byli szkoleni podobnie.
Nawet gościnnie wzięli udział w jednym wspólnym takim szkoleniu na Kliniskach..
https://youtu.be/iyciOPQros8
Copyright 3127 @ maska33