Zbiornik Tunele na Potkanowie

Zbiornik Tunele na Potkanowie

Zbiornik Tunele (UTM EB08) powstał w latach 40. XX w. Okupacyjne władze hitlerowskie podczas II wojny światowej w latach 1943–1944 rozpoczęły budowę stacji rozrządowej i nowoczesnego węzła kolejowego. Wzniesiono wówczas wieżę ciśnień, zbudowano nasypy kolejowe, sieć bocznic, rozpoczęto budowę lokomotywowni i warsztatów kolejowych. Zatrudniono do tej inwestycji kilkuset robotników, część z nich wykonywało tę pracę przymusowo. Wiadukt z tunelami kolejowymi stanowić miał fragment infrastruktury ważnego węzła kolejowego. W 1944 r. w związku ze zbliżającą się ofensywą prace przerwano i wykop powoli wypełniła woda.

Niektóre z wybudowanych obiektów zachowały się do dzisiaj. W 1948 r. dokończono budowę linii kolejowej łączącej Tomaszów Mazowiecki z Radomiem (linia nr 22). Na bazie powstałych wówczas budowli, powstały zakłady przemysłowe w dzielnicy Potkanów (w 1954 r. wieś o nazwie Podkanów została przyłączona do miasta). Wieża ciśnień stosunkowo niedawno została wyłączona z użytkowania. Ruiny lokomotywowni zostały wyburzone w grudniu 2017 roku.

Teren przylegający do tuneli i linii kolejowej zajmują łąki i zarośla. Łąki po części są użytkowane rolniczo. W sąsiedztwie istnieją 2 płytkie stawiki. Tylko wiosną krótkotrwale wypełnia je woda. Są one połączone ze zbiornikiem Tunele wąskim, słabo zaznaczonym w terenie rowem. Zbiornik położony w niewielkim obniżeniu terenu zasilany jest wodami opadowymi poprzez rowy odwadniające torowiska.

Niegdyś na wiadukcie zainstalowane były barierki ochronne, ale zostały wycięte przez złomiarzy. Między innymi ze względu na brak tego zabezpieczenia, miejsce to nie należy do bezpiecznych. Mimo tego z kąpieli w zbiorniku korzystają dzieci z Potkanowa. Można tu także spotkać wędkarzy łowiących płocie.