W 1882 roku budowniczowie w miejscu połączenia Starego Kanału i Brdy (w obecnych okolicach mostów na ul. Focha) zdecydowali się na pewien eksperyment... Dla usprawnienia ruchu statków i barek wznieśli na miejscu starej śluzy drewnianej - murowaną śluzę workową, zwaną też trapezową. W całej Europie powstały tylko trzy tego typu obiekty. Śluza charakteryzowała się tym, że łodzie wpływać mogły do niej tylko z jednej strony i to tyłem. Po zamknięciu wrót i zmianie poziomu wody łódź obracana była nieznacznie tak, by mogła wypłynąć drugim wylotem z tej samej strony. W ten sposób z Brdy można było popłynąć Starym Kanałem i odwrotnie. Jednak śluza workowa na Brdzie nie sprawdziła się. Tworzyły się przy niej silne wiry, które zagrażały bezpieczeństwu żeglugi. Z tego powodu w 1907 roku została zamknięta. W trakcie wielkiej modernizacji przebiegu Starego Kanału przez miasto wybudowano wówczas ,,normalną\\\" śluzę, zwaną miejską, która służy do dziś. Stary obiekt zalała woda. Dopiero w latach 70. XX wieku okoliczny teren wraz z pozostałościami śluzy zasypano, tworząc w tym miejscu skwer. Widok na śluzę miejską i workowatą
dodane na fotoforum: