TORUN

TORUN

Wszystko zaczęło się w 1911 r., kiedy do Torunia przyjechał architekt Karol Cezar (Carl Cäsar), pochodzący z Scharlottenburga koło Berlina. Po szczegółowych uzgodnieniach z władzami miasta Niemiec, otrzymał zgodę na przebicie jednej barokowej kamienicy przy ul. Piekary 37 (obecnie zwaną Pod Aniołem), co miało usprawnić dojazd w linii prostej z Bydgoskiego Przedmieścia do centrum Torunia. To przebicie, od nazwiska architekta, zyskało miano Łuku Cezara. W 1936 r. zrobiono to samo z dwoma sąsiednimi kamienicami, tworząc dość szeroki przelot dla ruchu kołowego, tramwajowego oraz pieszego. W obecności licznie zgromadzonych mieszkańców, 23 października 1936 r. odbył się pierwszy próbny przejazd tramwaju pod Łukiem Cezara. Należy podkreślić, że pod samym Łukiem przebiegały dwa torowiska tramwajowe, a boczne przebicia służyły dla ruchu pieszego.

Niestety, okazało się, że wpuszczenie tramwajów na Stare Miasto nie było dobrym pomysłem, gdyż zauważono m.in. poważne pęknięcia ścian Ratusza. Zaczęto więc zastanawiać się nad wyprowadzeniem ruchu tramwajowego i kołowego ze Starówki. Okazja nadarzyła się w 1970 r., kiedy Toruń otrzymał solidną dotację na przygotowanie się do 500-lecia urodzin Mikołaja Kopernika, które przypaść miały trzy lata później. W 1971 r. zlikwidowano torowiska w śródmieściu, a tym samym uratowano cenne zabytki Torunia przed dalszą dewastacją.

dodane na fotoforum:

asia11

asia11 2008-08-03

Nie zawsze jest dobre to ,co się takim wydaje ,tak i z tymi tramwajami wyszło.Ważne że opamiętanie przyszło na czas. :)

okasia

okasia 2008-08-03

i został fajny widoczek:)

(komentarze wyłączone)