Na liniach podmiejskich królują wozy nabyte ...

Na liniach podmiejskich królują wozy nabyte ...

... z drugiej ręki, z Niemiec.

Warunki koncesji zostały podpisane, według obowiązującej wówczas procedury, przez cara Mikołaja II. Udzielono jej na 28 lat, a po jej zakończeniu, cała sieć wraz z majątkiem ruchomym i nieruchomym musiała być oddana bezpłatnie państwu. Opłata koncesyjna podczas pierwszych czterech lat eksploatacji wynosiła 600 rubli za wiorstę i stopniowo wzrastała w kolejnych okresach czteroletnich o 200 rubli, aby dojść do sumy 1800 rubli w ostatnim czteroleciu trwania koncesji. Sieć powinna być uruchomiona po 2 latach od podpisania, gdyby tego warunku nie spełniono, przepadała 30.000 kaucja.
Uruchomienie obu linii nastąpiło w styczniu 1901 roku. Opłaty za przejazd wynosiły: z Łodzi do Zgierza 20 kopiejek w klasie II i 10 kopiejek w II ( I klasy nie było).
Z Łodzi do Pabianic odpowiednio 30 i 15 kopiejek Na godzinę przed rozpoczęciem pracy łódzkich fabryk i godzinę po zakończeniu obowiązywała \\\"stawka robotnicza\\\" niższa o 25 %.
Pierwsza nazwa konsorcjum brzmiała: \\\"Łódzko-Zgierskie i Łódzko-Pabianickie Elektryczne Wąskotorowe Kolejki Podjazdowe\\\" ( zwraca uwagę rusycyzm, wynikający z dosłownego tłumaczenia - powinno być Dojazdowe!)

Za: Historia linii tramwajowej do Zgierza i Ozorkowa Jerzy Wojtowicz i Wojciech Źródlak.

czes59

czes59 2015-12-02

Mam wiele fajnych wspomnień z przejazdów tramwajami Łódź-Pabianice. To chyba był 42 ale po latach nie jestem pewny.

satsuma

satsuma 2015-12-02

Bardzo mi się podoba ten zabytek :)))

wydra73

wydra73 2015-12-03

Tramwaj "z duszą".

hellena

hellena 2015-12-03

Czesław linia 42 jechała do Tuszyna,a 41 do Pabianic:)

agus63

agus63 2015-12-04

Ależ ON patrzy!!

dodaj komentarz

kolejne >