zwiedzamy mazury

zwiedzamy mazury

Historia lądowiska, a później lotniska wojskowego nad jeziorem Wojsak sięga czasów I wojny światowej, kiedy to do dyspozycji dowódcy pobliskiej twierdzy Boyen- pułkownika Hansa Busse z dniem 10 sierpnia 1914 roku pozostawiono niewielki oddział lotniczy pod dowództwem por. van Golza liczący łącznie 6 samolotów. W związku z budową fortyfikacji polowych w rejonie przyległego do twierdzy placu ćwiczeń (teren dzisiejszej JW 1242), samoloty porucznika v. Golza zostały ustawione na dość płaskim terenie na południe od Perkunowa, w rejonie istniejących jeszcze wówczas zabudowań przysiółka Woisack. Po zakończeniu I wojny światowej samoloty te wróciły do swojego macierzystego portu lotniczego w Królewcu.
30 czerwca 1932 roku na jeziorze Kisajno, w pobliżu lądowiska miało miejsce nietypowe wodowanie eksperymentalnego wodnosamolotu DO- X, wyprodukowanego przez niemieckie zakłady lotnicze Dorniera z okazji 50- lecia lotnictwa (zakłady Dorniera wyprodukowały zaledwie trzy takie samoloty, w tym dwa na zamówienie Włoch), dokonującego oblotu całych Niemiec (22 czerwca 1932 do 9 maja 1933). Samolot ten, uważany w tamtych czasach za największy samolot świata miał już za sobą jeden lot długodystansowy między Europą a Ameryką Południową i Północną (wystartował 2.12.1930 roku z jeziora Bodeńskiego, aby przez Calshot w Anglii oraz Lizbonę, Wyspy Kanaryjskie, Brazylię dotrzeć po 10 miesiącach do Nowego Jorku. Dornier DO- X był bardzo okazałym samolotem, wyposażonym w 12 silników (6 ciągnących i 6 pchających), miał szerokość 48,0 m; długość 40,0 m; wysokość 10,1 m, masę startową 56 ton; zasięg 23 000 kilometrów przy prędkości przelotowej 175 km/h. Załogę tej maszyny stanowiło 14 ludzi i 60- 100 pasażerów.
W 1936 roku teren lądowiska został zajęty przez Luftsport Verband NSFK (lotniczy związek sportowy Korpusu Narodowosocjalistycznego) który wybudował tu baraki dla załogi oraz drewniane i blaszane obiekty zaplecza, tworząc zalążki przyszłego lotniska bojowego. Do 1939 roku komendantem lotniska był kapitan Hundt.
Tuz przed wybuchem wojny na lotnisku pojawiły się ciężkie samoloty bombowe typu Heinkel He 111 oraz pojedyncze- czterosilnikowe Dorniery Do 17. Od tego czasu lotnisko zostało zamknięte dla cywili. Stacjonujące tu maszyny już 1 września 1939 roku brały udział w nalotach na Gdańsk. Wiosną 1940 roku na lotnisku stacjonowały maszyny Junkers Ju 87 Stuka oraz małe samoloty łącznikowe Henschel Hs 126 Storch. W latach 1941- 44 lądowały tu również samoloty typu Junkers Ju 52 gdyż lotnisko zostało wykorzystane dla potrzeb kwatery Dowództwa Wojsk Lądowych „Mauerwald” nad jeziorem Mamry. W 1943 roku lotnisko zostało rozbudowane, wiosną 1944 wybudowano również betonowe pasy startowe. W listopadzie 1944 stacjonujące tu maszyny (wszelkiego typu) zostały włączone w skład Armii lotniczej „Reich”. W czasie nalotu lotniczego w dniu 16 grudnia 1944 trafiony bombą lotniczą i zniszczony został skład amunicji na lotnisku. 24 stycznia 1944 roku, w związku z podejściem wojsk radzieckich 31 Armii na przedpola Giżycka, wszystkie budynki zostały zniszczone.

dodane na fotoforum:

marek51

marek51 2009-06-20

Bardzo Ciekawe:)

bunker

bunker 2009-06-20

niegdyś napisałem ten tekst do dwutygodnika "Mazurski Goniec"-który ukazał się w dwóch częściach. Wówczas jeszcze nie znałem epizodu bytności na tym lotnisku Hansa Urlicha Rudela latem 1944 roku.
więcej o tej postaci

http://pl.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel

zorka5

zorka5 2009-06-21

naprawdę p. Wojtku chodząca encyklopedia Mazur.
Wczoraj obejrzałem you tube - opowiesci o twierdzy.

dodaj komentarz

kolejne >