Stuttgart-Zahnradbahn

Stuttgart-Zahnradbahn

Polaczenie w linii prostej jest, jak powszechnie wiadomo, najkrótsze. W Stuttgarcie takie polaczenie oznacza pokonywanie ekstremalnych róznic wysokosci. Na odcinku z Marienplatz do Degerloch od 1884 roku mozolnie pnie sie w góre kolejka zebata zwana równiez Zacke, a kat wzniesienia wynosi do 170 promili. Z kolejki mozna podziwiac jedna z najpiekniejszych panoram Stuttgartu. A poniewaz takze i rowerzysci chetnie korzystaja z kolejki SSB, stworzono dla nich mozliwosc pozostawiania metalowego mustanga na specjalnej lorze na rowery. Zreszta stuttgarcka Zacke jest jedyna koleja zebata w Niemczech wykorzystywana przede wszystkim do zupelnie normalnego codziennego transportu w wielkim miescie.

Tabor kolejki sklada sie z trzech czteroosiowych wagonów napedzanych kolami zebatymi typu ZT4 (rok produkcji 1982), przy czym planowo eksploatowane sa zawsze dwa wagony niemal przez caly rok ciagnace za soba jedna z lor do przewozu rowerów.

W Muzeum Tramwajów Stuttgart � Zuffenhausen (WWW.shb-ev.de) znajduja sie kompletne pociagi (wagon silnikowy i przedni) z 1928 wzglednie z 1898 roku, reprezentujace poprzednia generacje tych pojazdów. Kolejne egzemplarze mozna podziwiac w zabytkowej kolei w Härtsfeld-Museumsbahn Neresheim (WWW.hmb-ev.de).

Zabieranie rowerów codziennie od 5.45 tylko w kierunku do góry, tylko na odcinku ciaglym z Marienplatz do Degerloch. W niedziele od 7.00. W pomieszczeniach dla gosci w wagonie silnikowym nie wolno przewozic rowerów. Rowerzysci sami umieszczaja swego stalowego mustanga na lorze a potem zdejmuja go w Degerloch.

Taryfy
W Zacke obowiazuja bilety Stowarzyszenia Transportu i Taryf Verkehrs- und Tarifverband Stuttgart (VIS). Szczególne ulatwienia stworzono dla rowerzystów. Zabieranie ze soba roweru nic nie kosztuje i jest mozliwe bez ograniczen.

stephan

stephan 2010-01-11

Ciekawie opisane, i cenna informacja. Może się przydać na przyszłość.

dodaj komentarz

kolejne >