...obecnie jest to Zajezdnia Muzealna Brus i znajduje się w gestii Klubu Miłośników Starych Tramwajów.
Trochę historii:
Wraz z rozwojem łódzkiego okręgu przemysłowego pojawiła się pod koniec XIX wieku potrzeba połączenia Łodzi z rosnącymi wokół miastami. O koncesję na budowę linii kolejki wąskotorowej do Zgierza i Pabianic starało się kilka grup przemysłowców Dlaczego akurat fabrykanci, zajmujący się w swojej podstawowej działalności, produkcją włókienniczą, interesowali się zupełnie odmienną dziedziną działalności. Po prostu skumulowali oni w swoim posiadaniu duże wolne środki finansowe, a lokowanie ich w transport kolejowy dawały wyższy procent niż lokaty bankowe. I oto praktycznie w momencie uruchomienia Kolei Elektrycznej Łódzkiej, bo 24.XII.1898 r. grupa kierowana przez J. Kunitzera, otrzymała koncesję na \\\\\\\"kolejkę dojazdową\\\\\\\" (podjezdnyje puti) z Łodzi do Zgierza i z Łodzi do Pabianic. Warto wymienić konesjonariuszy: Juliusz Kunitzer - współwłaściciel Widzewskiej Manufaktury i Niciarki, Zenon Anstadt - spadkobierca firmy browarniczej, dr Alfred Biedermann , Emil Geyer, J. T. Heinzel, H. Grohman, Karol Scheibler jr., wszyscy prezesi rodzinnych fabryk włókienniczych, i Edward Kremkywłaściciel domu handlowego i przedstawiciel firmy ubezpieczeniowej.
Patrz dalej>