Tak wyglądała przed 120 laty linia tramwajów podmiejskich

Tak wyglądała przed 120 laty linia tramwajów podmiejskich

Przez te lata praktycznie nic się nie zmieniła, na całej długości była jednotorowa, z wyjątkiem mijanek. Tramwaje kursowały po tym samym torze w obu kierunkach.
Uruchomienie komunikacji tramwajowej do Pabianic nastąpiło 17 stycznia 1901 roku, a do Zgierza dwa dni później. Zbudowało ją Konsorcjum fabrykantów pod przewodnictwem Juliusza Kunitzera, które w 1898 roku uzyskało koncesję na zbudowanie linii do Pabianic i do Zgierza. Koncesja stawiała bardzo trudne warunki, jak np. linie miały być uruchomione w ciągu 2 lat, obowiązywała opłata koncesyjna, która corocznie wzrastała od początkowych 600 rubli (pierwsze 3 lata), corocznie o 200 rubli. Koncesja wydana na 30 lat, po których całość infrastruktury miała przejść bezpłatnie na własność państwa. Imperator zastrzegł sobie możliwość wykupienia inwestycji już po 20 latach eksploatacji i pewnie zdecydował by się na to, bo kolej podmiejska przynosiła wielkie zyski, dywidendy właścicieli były olbrzymie. Na szczęście dla nich rządy carskie upadły i dopiero okupant przejął linię pod własny zarząd.
W każdym razie Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe funkcjonowały jako niezależne od Kolei Elektrycznych Łódzkich, eksploatujących tramwaje w ramach Łodzi. Infrastruktura była wprawdzie zunifikowana, właściciele praktycznie ci sami, ale przedsiębiorstwa były niezależne, tak więc nazywanie ewentualnego połączenia z Pabianic przez Łódź do Zgierza i dalej do Ozorkowa: najdłuższą linią tramwajową Europy, jest trochę sztuczne.

halka

halka 2020-01-10

To zdjęcie chyba nie robileś 120 lat temu???. ..ta 120 letnia staruszka pewnie teraz tak wygląda. Ciekawe opis załączyłeś.

qwitek

qwitek 2020-01-10

Łódź przemysłowa potrzebowała ludzi do pracy. Dzięki transportowi szynowemu mnóstwo ludzi mogło dojeżdżać do pracy z otaczających miasto miejscowości. Miasto rosło a pobliskie wsie pomału były przyłączane do Łodzi. Pasażerów przybywało więc zyski wzrastały. Konsorcjum fabrykantów wiedziało jak i skąd pozyskać ręce do pracy w fabrykach.

nemo60

nemo60 2020-01-10

Fajnie jechało się tymi liniami :) .

wojci65

wojci65 2020-01-10

Re Halka: Oczywiście zrobiłem to zdjęcie współcześnie, ale infrastruktura naprawdę niewiele się zmieniła, tabor, w sensie wagony, owszem ale szyny, podkłady zwrotnice, naprawdę zmiany są minimalne, słupy trakcyjne, przewody, wszystko po staremu...

halka

halka 2020-01-10

...i to wszystko w całkiem dobrym stanie!

styna48

styna48 2020-01-11

Piękne foto , wspomnienia i opis ciekawy.

jadpaw5

jadpaw5 2020-01-11

Fabrykanci dobrze się dogadywali, bo chodziło o własne interesy. Obecnie dojazd do Zgierza i Ozorkowa sprawia duże kłopoty, mimo włączenia autobusów na pewnym odcinku trasy. Autobusów jest oczywiście za mało i jeżdżą w dużych odstępach czasu. Dlatego podróżni muszą długo czekać na stojąco bez możliwości skrycia się pod daszkiem, gdy pada deszcz.

orioli

orioli 2020-01-11

Jeśli infrastruktura funkcjonowała przez tyle lat, to świadczy o solidnej robocie. Tej nowej życzę też długowieczności.

andaba

andaba 2020-01-11

Wierzyć się nie chce, że coś tyle lat przetrwało. I że takie długie trasy tramwajów były 120 lat temu...

dodaj komentarz

kolejne >