Zagadką pozostaje autorstwo obiektu. Archiwalna kopia projektu kamienicy podpisana jest przez K. Sokołowskiego. Charakter architektury obiektu wskazuje raczej na twórcę niemieckiego, tym bardziej że obiekt ten w notatkach prasowych nigdy nie był wymieniany jako jego dzieło.[K. Stefański]
Budowę nadzorował architekt miejski inż. Fr. Chełmiński. Realizacji projektu podjęła się znana w Łodzi firma budowlana "Nestler i Ferrenbach". Obiekt został ukończony w październiku 1896 roku.
W elewacji o charakterze wielostylowym są wkomponowane: neogotyk, neorenesans, barok i secesja. Występuje tu duża różnorodność elementów architektonicznych, a wśród nich: ornamenty roślinne, stylizacje abstrakcyjne odmienne maszkarony prawie na wszystkich kondygnacjach i amorki. Otwory okienne są odmiennie zamykane na każdej kondygnacji. Na płaszczyznach ściennych nad oknami 3. piętra są wkomponowane reliefy wynalazców związanych z drukarstwem europejskim.
Pod balkonami 2. piętra znajdują się inskrypcje: z lewej SUUM CUIQUE (każdemu swoje), a z prawej strony SAXA LOQUUNTUR (kamienie mówią), sentencje zaczerpnięte z herbu litografów.
Podczas ostatniej renowacji przywrócono cztery stylizowane metaloplastyczne gryfy, nie przywrócono znajdujących się między nimi napisów na całą szerokość gmachu, z nazwiskiem właściciela alfabetem łacińskim i rosyjskim.[Leon S. Szychowski "Oficyna drukarska Jana Petersilgego w Łodzi"]